Perjalanan hidup sebagai manusia akan berakhir dengan kematian. Akhirnya tiada apa yang kita tinggalkan kecuali 3 perkara:

1. Ilmu yang bermanfaat
2. Anak-anak yang solleh yang mendoakan kita
3. Sedekah dan amal jariah

Blog ini diharapkan akan menjadi peninggalan Papa di dunia ini. Di harap info-info, articles, nasihat, pengajaran dan apa jua di dalam blog ini dapat memberikan manfaat kepada pembaca-pembaca. Justeru itu, harapan Papa agar sekiranya ada maklumat di dalam blog ini yang diragui kandungannya sila tegur Papa dengan segera agar ianya dapat di buang dari blog ini.Papa mohon maaf sekiranya ada kandungan di dalam blog ini yang menyinggung, sila berikan teguran

Pages

Monday 9 September 2013

Taraf Hidup Sentiasa Meningkat - Bersederhanalah

Baru-baru ini kerajaan announce kenaikan minyak petrol sebanyak 20 sen.  Sebenarnya kenaikan harga (tidak tertakluk pada minyak sahaja, tapi semua harga barangan) adalah normal.  Tetapi ianya menjadi tidak normal kerana kenaikan mungkin terlampau mendadak jadi kita tak bersedia.

Dan menjadi lumrah di Malaysia, kenaikan harga minyak akan menyebabkan harga barangan lain akan meningkat.  Papa berpendapat dan memang menjadi “amalan” & “permikiran” peniaga untuk mengambil kesempatan.  Kenapa Papa kata mengambil kesempatan, mari sama-sama dengan Papa buat kira-kira.  Ambil contoh makanan yang kos RM 1 (harga jualan katakan RM 1.50). 
Memandangkan makanan ni tak guna minyak petrol, tapi untuk beli bahan mentah, kena jugak isi minyak petrol (antara alas an perniaga untuk naikkan harga).  Tapi perniaga mestilah sekali pergi beli barang banyak-banyak sebab nak jimatkan kos.  Jadi katakanlah 20% (ni pun dah kira tinggi ni) kos makanan tersebut adalah kos petrol.  Maknyanya 20 sen setiap satu.  Harga minyak naik 10%, jadi kos buat makanan tadi dah naik jadi 22 sen.  Jadi total kos jadi RM 1.02, kalau ikut Bank Negara, dibundarkan jadi RM 1 jugak.  So mana logiknya harga makanan naik lebih dr 20 sen?  Naik 10 sen pun x patut. 

Tapi itulah lumrahnya.  Harga akan naik sama ada sebab minyak atau sebab-sebab lain.  Perniaga akan ambik kesempatan untuk naikkan harga.  Kalau demand tinggi pun harga akan naik jugak.  So kita sebagai the last of the chain (pengguna) kena get ready la dgn kenaikan harga.

Apa-apa pun Papa rasa jawapan yang sesuai untuk berhadapan dengan krisis kenaikan harga atau lebih sesuai Papa sebut sebagai rising cost of living, kita kena bersederhana, berjimat-cermat dan berbelanja mengikut keperluan.  Apa yang Papa start amalkan (actually quite few months back) ialah menghargai voucher, menghargai discount offer (termasuk la groupon dan seantero dengannya) dan start bawak bekal.  Dalam erti kata lain sejak beberapa bulan yang lalu Papa start jimat berbelanja.  Dah tak mo dah berlanja terlalu mewah sehingga berbelanja mengikut kemampuan bukan keperluan. 

Mungkin ada yang mampu, tapi kalau kita berbelanja mengikut keperluan, bukankah akan ada lebihan yang boleh kita simpan.  Atau lebihan itu boleh kita sedekahkan dan salurkan kepada yang lebih mampu. 

Ambik contoh begini.  Pergi bercuti kita mampu untuk bayar hotel 4 atau 5 bintang.  Mampu berbelanja sampai RM 300 semalam.  Itu hak kita.  Tapi Papa rasa, kalau kita ikut keperluan iatu untuk bermalam, kita bayar RM 150 sebulan pun dah cukup selesa untuk hotel 2/3 bintang.  RM 15o tu boleh kita simpan untuk keperluan mendesak kita di masa hadapan ataupun RM 150 kalau betul kita mampu dan tak perlukannya, rasanya kita boleh jami at least 15-20 orang anak yatim.  Pilihan di tangan kita.  Tapi fikirkan soal ganjaran kita di SANA bila kita buat keputusan. 


No comments:

Post a Comment