Perjalanan hidup sebagai manusia akan berakhir dengan kematian. Akhirnya tiada apa yang kita tinggalkan kecuali 3 perkara:

1. Ilmu yang bermanfaat
2. Anak-anak yang solleh yang mendoakan kita
3. Sedekah dan amal jariah

Blog ini diharapkan akan menjadi peninggalan Papa di dunia ini. Di harap info-info, articles, nasihat, pengajaran dan apa jua di dalam blog ini dapat memberikan manfaat kepada pembaca-pembaca. Justeru itu, harapan Papa agar sekiranya ada maklumat di dalam blog ini yang diragui kandungannya sila tegur Papa dengan segera agar ianya dapat di buang dari blog ini.Papa mohon maaf sekiranya ada kandungan di dalam blog ini yang menyinggung, sila berikan teguran

Pages

Friday 4 October 2013

Prihatin Solat

Frankly speaking, Papa mengelak pergi ke Alamanda atau Mydin Subang Jaya time magrib di hujung minggu.  Kenapa?  Sebab malas nak bersesak-sesak solat Magrib.  Solat Magrib waktunya pendek.  Cuma dalam sekitar satu jam sahaja. 

Masalah di Alamanda ialah suraunya hanya satu dan agak kecil.  Dengan orang yang ramai tertumpu di hujung minggu dan masing-masing nak “utilize” satu jam yang ada untuk solat magrib memang merimaskan. 

Di Mydin Subang Jaya pula, walaupun suraunya besar, tapi orangnya ramai.  Papa memang suka membeli di Mydin kerana harganya yang murah.  Usaha Mydin wajar dipuji kerana Mydin memang sasarkan golongan  berpendapatan rendah.  Dan setiap kali waktu solat, Mydin akan buat pengumuman.  Jadi tengah shopping tu, boleh segerakan dan tunaikan solat. 

Berbalik kepada soal solat di tempat yang sesak ni, Papa perhatikan ketidak-perihatian sesetengah kita ketika solat di saat-saat sesak begini.  Ini sekadar pandangan Papa dan kalau ada yang ada pandangan lain Papa open:

1.      Ketika ambik wuduk jimatkan penggunaan air, takut habis pulak air tu (x sempat orang lain nak berwuduk).  – perkara ini pernah berlaku kepada Papa di R&R Plus.  Ramai yang tak dpt berwuduk dan kena tunggu seketika sementara air ada balik.  Tapi di R&R mungkin ada yang boleh jamak, etc.  Tapi kalau di shopping complex waktu magrib, mcm mana?  Jadi kita berpada-padalah supaya semua orang dapat menunaikan perkara yang Wajib

2.       Bersangkut dengan perkara (1) juga, kalau boleh tak payahlah ambik wuduk tu lama-lama sangat.  Kesian orang yang menunggu, tambah-tambah pulak waktu dah nak habis.  Jangan disebabkan kita nak dapatkan yang sunat, orang lain tak dapat yang wajib.

3.       Kalau solat, segerakanlah.  Baca ayat-ayat pendek sahaja.  Dan doa pendek sahaja.  Ini termasuklah yang meng”imam” kan solat. 

4.       Dan kepada diri kita dan diri Papa sendiri, kalau boleh tu jangan ditangguhkan solat magrib.  Dah la pendek, kalau kena pulak sesak macam tu, kalau tak sempat, salah kita sendiri jugak.  (Hampir-hampir terjadi pada Papa, so kena ambk iktibar)

Tambahan daripada yang di atas, sebagai orang Islam, kita kena utamakan solat.  Kalau kita nak pergi ke mana-mana, rancang supaya kita tak tertinggal solat.  Rancang bukan dari segi masa jer, dari segi pakaian dan persediaan lain untuk solat. 

Contoh (Papa selalu bagi contoh perkara yang memang berlaku pun pada Papa, orang yang Papa kenal, atau Papa tengok sendiri);

Keluar shopping pakai seluar pendek.  Satu memang tak tutup aurat la.  Tapi satu lagi masalah, bila nak solat kan kena cari kain sarung.  Katakanlah kat surau yang kita singgah takde pulak kain sarung.  Macam mana?

Kalau pergi melancong, hakta keluar Negara sekalipun, ricky-ricky time solat, bawak kelengkapan yang mencukupi (kompas kiblat, dll).  Sebelum keluar lawatan, rancang waktu supaya kewajipan masih dapat kita tunaikan.
 

Semoga Allah memberkati kita.  Kalau ada salah dimana-mana pandangan Papa, harap bagi teguran.


No comments:

Post a Comment